خبرگزاری تسنیم: طراح پوستر پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت گفت: تاش رنگی سرخ نماد ایستادگی و شهادت و سروهای سبز این پوستر فضای شاعرانه و مینیاتوری هنر ایرانی را القاء میکند.
یونس رجبی طراح و گرافیست که اخیرا پوستر پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت را طراحی کرده است در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم درباره طراحی این پوستر گفت: حدود دو هفته پیشنهاد کار برای طراحی پوستر پنجمین جشنواره موسیقی فجر را دادند و میخواستند کار را نهایتا تا سه روز دیگر تحویل دهم؛ سه روز بعد 5 نمونه کار ارائه کردم و اثری را که خودم هم بیش از دیگر نمونهها پسندیده بودم، برای پوستر پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت انتخاب کردند.
سطح سلیقه مسئولان فرهنگی و هنری رشد داشته
رجبی اظهار کرد: این اثر به نظر من گرافیکیتر و هنریتر از نمونههای دیگر بود، یعنی نمادهای بیشتری در آن به کار رفته است و ابتدا فکر میکردم مسئولان مربوطه به دلیل اینکه ممکن است مخاطب عام نتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند، آن را نپذیرند، اما انتخاب آنها نشان داد که سطح سلیقه هنری مسئولان ما در زمینه طراحی و گرافیک بالا رفته است و این جای خوشحالی دارد.
این گرافیست که طراحی پوستر بیست و ششمین جشنواره موسیقی فجر را هم در کارنامه دارد، اظهار کرد: سطح سلیقه هنری با دیدن و ارتباط با آثار هنری ارتقاء مییابد؛ اگر در اطرافمان پوسترها و طرحهای هنری بیشتری ببینیم ناخودآگاه سلیقه هنری ما بهتر میشود و برعکس اگر ارتباط بصری با طرحهای ارزشمند هنری نداشته باشیم نه تنها سلیقه ما رشد نمیکند بلکه سطح آن پایین هم میآید.
آثار ضعیف، سطح سلیقه مخاطب را پایین میآورد
وی با بیان اینکه بسیاری از آثاری که بر روی بنرهای سطح شهر به نمایش درمیآید، فاقد ارزش هنری است، توضیح داد: بالا رفتن یا پایین آمدن سلیقه هنری در گرافیک و طراحی درست مانند دیدن سینما و فیلم است، کسانی که آثار سینمایی خوب ببینند کمکم سطح سلیقه سینماییشان بالا میرود و اگر فیلمهای سخیف و نازل ببینند سلیقهشان افت میکند. بسیاری از آثاری که به مناسبتهای مختلف در جای جای شهر نصب میشود هنری نیستند و از طرحهای سخیف و نازل پیروی میکنند و این باعث تنزل سلیقه هنری مردم ما میشود.
رجبی درباره نمادپردازیهایش در پوستر پنجمین جشنواره موسیقی فجر گفت: در این اثر تلاش کردم از زبان تمثیل و استعاره استفاده کنم؛ تاش رنگی قرمز که به صورت عمودی در این اثر به کار رفته نماد ایستادگی و مقاومت است؛ اساسا خط عمود در طراحی نشانگر ایستایی و ایستادگی است و میتواند حس مقاومت و اعتلاء و فرا رفتن را به مخاطب انتقال دهد.
وی افزود: رنگ قرمز این تاش هم که نماد خون شهید و مفهوم شهادت است؛ سلها و نتهای زیر این تاش رنگی و همچنین 5 خط حامل هم که در اطراف آن استفاده شده نمایانگر موسیقی است. برخی از دوستان میگفتند ایت تاش میتواند نماد آتش باشد که البته چنین چیزی در ذهن من نبوده است.
طراح پوستر بیست و ششمین جشنواره موسیقی فجر در پایان گفت: سعی کردم فضای شاعرانه ایرانی را در این پوستر به نوعی منتقل کنم؛ برای این کار از 5 درخت سرو استفاده شده که اولا ما را به فضای مینیاتور ایرانی میبرد، ثانیا سرو یک درخت اصالتا ایرانی است و همچنین نماد ایستادگی و سرسبزی هم هست؛ زیرا حتی در زمستان هم سبز و استوار است.
یونس رجبی متولد 1360، دانش آموخته کارشناسی ارتباط تصویری از دانشکده هنر و معماری دانشگاه انقلاب اسلامی است. از سال 85 به مدت یکسال و نیم طراح گرافیک خبرگزاری ایکنا بوده و پس از آن سابقه همکاری با مراکزی چون دانشگاه مذاهب اسلامی، مرکز فرهنگی میثاق، معاونت پژوهش و تبلیغات بنیاد شهید، اتحادیه بین المللی امت واحده و... را داشته است. طراحی نشانههای سازمانی مختلف برای شرکتها و موسسات و طراحی پوستر و عنوانبندی برای چند فیلم مستند نیز از دیگر فعالیتهای وی بوده است. یونس رجبی طراحی پوستر بیست و ششمین جشنواره موسیقی فجر را در کارنامه خود دارد.
منبع:تسنیم
|